Ką daryti, kad mokytis padėtų net sienos?
Category : Patarimai
Tikriausiai visiems teko girdėti „kai nuvažiuosi į Angliją, tada ir pradėsi kalbėti” arba „pagyveno tarp amerikonų ir kalba laisvai”. Be jokios abejonės, žmogui gyvenančiam kalbinėje aplinkoje mokytis yra šimtą kartų lengviau. Bet pasitaiko nemažai istorijų, kai gyvenantys angliškai kalbančioje šalyje žmonės nepakeičia aplinkos, nebendrauja su užsieniečiais ir tiesiog nesimoko užsienio kalbos. O kaip mokytis jei baisu? Kaip pradėti? Gi neprieisi prie pardavėjos supermarkete ar policininko ir nepradėsi jam pasakoti koks nuostabus šiandien oras. Šiandien ne apie pašnekesius gatvėje, o apie tai, kaip kuo daugiau pasiimti iš aplinkos ir kaip paversti savo namus mokykla.
Aš nekalbėsiu čia apie tuos, kurie jau gyvena užsienyje, neminėsiu kaip svarbu pastebėti aplink esančias iškabas, užrašus vitrinose, tvarkaraščius stotelėse ir bandyti išgirsti gatvėje kalbančius žmones. Kalbėsiu apie tuos, kurie gyvena Lietuvoje, tačiau mano patarimai gali būti pritaikomi bet kur ir mokantis bet kurios užsienio kalbos. Papasakosiu kaip galite mokytis nesąmoningai ir išnaudoti namuose esančius daiktus ir visokias kerteles, kad jie padėtų jums mokytis.
Kodėl aplinka tokia svarbi mokymuisi? Du eksperimentai
Mūsų smegenys informaciją siurbia kaip galingas siurblys, nesvarbu duodam mes informaciją patys ar ne. Kokia kaimynės palto spalva? Kiek laiptelių jūsų mėgstamiausioje gėlių parduotuvėje? Kokia jūsų viršininko mobilaus telefono melodija? Pagalvojus galime prisiminti dar daugiau smulkmenų iš savo gyvenimo. Mūsų smegenys siurbia informacija iš aplinkos, kategorizuoja ją pagal tam tikras asociacijas ir sudėlioja į lentynėles. Prireikus mes viską galime ten atrasti, net jei ir nesistengėme įsiminti. Neišnaudoti savo aplinkos mokymuisi yra paprasčiausiai kvaila.
- Steven S. Smith 1985 metais Teksaso universitete atliko tyrimą. Studentai mokėsi klausydamiesi įvairios muzikos: klasikinės, pop, rock. Testo metu įvairioms grupėms taip pat grojo muzika. Ir geriau pasirodė tie, kuriems ir testo ir mokymosi metu muzika buvo ta pati. BET prasčiausiai pasirodė tie studentai, kurie mokėsi visiškoje tyloje.
- Vaizdinio ir žodžio ryšys LABAI svarbus. Papasakosiu jums apie dar vieną tyrimą, kurį Mičigano universitete atliko Steven Smith, Robert Bjork ir Arthur Glenberg. Jie mokė grupes studentų skirtingose aplinkose. Viena grupė sedėjo visą laiką toje pačioje klasėje, o kita – pusę laiko mokėsi vienoje apleistoje auditorijoje rūsyje, o kitą pusę laiko, gražioje auditorijoje su vaizdu į sodą. Geresni rezultatai buvo tų, kurie keitė auditorijas, tai yra keitė mokymosi aplinką, nes taip mūsų smegenys gali susieti medžiagą su skirtingomis erdvėmis.
Taigi, kur kas lengviau atgaminti žodžius ar frazes jei jie aplinkoje susijusioje su sava reikšme. Žinoma, neisite mokytis maistą reiškiančių žodžių į restoraną, o žodžių susijusių su medicina poliklinikoje (nors tai labai nebloga mintis). Bet visada galite mokytis žodžius su paveikslėliais ar parašytus ant paveikslėlių, kad asociacijos būtų sukurtos nors ir dirbtinai.
Garsai aplinkoje
Taigi, kaip priversti garsus padėti mokytis:
- Mokykitės klausydami muzikos. Klausykite savo mėgstamos muzikos, dar geriau, jei tai būtų angliškos dainos. Klausant dainų (ir dainuojant) išmokstame taisyklingo tarimo.
- Jei namie tvarkotės, plaunate indus ar gaminate pietus tikėtina, kad tai darote tyloje, įsijungę televizorių kaip foną arba klausydami radijo. Jei klausote arba tiksliau neklausote televizoriaus/radijo, bet kuriuo atveju bus geriau jei tai bus angliškai kalbantis kanalas arba stotis, nes net nesąmoningai angliški sakiniai ir žodžiai jums bus girdimi, o sutikus juos kitą kartą jie jau bus girdėti, kad ir pasąmoningai, bet mokytis bus lengviau.
- Garsas aplinkos dalis, jei mokotės specifinius žodžius susijusius su aplinka, siūlau paieškoti tokios teminės aplinkos šiose svetainėse http://tabletopaudio.com arba http://asoftmurmur.com . Labai dažnai tie, kurie daug praleidžia dirbdami su kompiuteriu kavinėse, nesugebantys susikaupti tyloje specialiai klausosi „kavinės garsų”. Tokių įrašų labai nemažai ir youtube, paieškoje įrašykite „cafe sounds” (kavinės garsai),”station sounds” (stoties garsai) arba „supermarket sounds” (prekybos centro garsai). Taip specifiniai žodžiai geriau nusės jūsų smegenyse.
Žodžių ir frazių mokymasis
Ne visi žino, bet esu pats savo bandomasis triušis. Mokausi italų kalbos ir tai darau savarankiškai (už pačius pirmuosius pagrindus dėkoju mokytojai Gabrielei). Nesimokau įtemptai, bet kai kuriuos patarimus išbandau ant savęs.
Nors lapelių kabinimas ant daiktų ir sienų mums atrodo vaikiškas, tačiau jis labai padeda mokantis. Nebūtina apklijuoti kiekvieno daikto namuose, o be to, ne visi jūs esate pradedantieji, todėl žinote tokius žodžius kaip langas ar durys, bet noriu parodyti kelis pavyzdžius, kurie leis išnaudoti namų erdves tiek pradedantiesiems, tiek pažengusiems, tiek tiems, kurie nori padėti mokytis savo vaikams.
Atkreipkite dėmesį kur praleidžiate daugiau laiko ir kur „laksto” jūsų akys: vonios veidrodis valantis dantis, spintelės durelės, kol gaminant kavą laukiate užverdančio vandens, staliukas šalia fotelio, kur dažniausiai sėdite kalbantis telefonu, vazelė/sienelė/nuotraukų rėmelis/langas, kur nukrypsta jūsų akys ilsintis nuo kompiuterio darbe, tualeto durys ir t.t. Tai yra tos vietos, kuriose turi atsirasti kažkas iš ko galėtumėte pasimokyti. Nuotraukose keletas pavyzdžių iš mano namų. Ir atsiminkit, visokie pabraukimai, paspalvinimai, paryškinimai yra labai geras dalykas, nes leidžia akiai pagauti svarbiausią informaciją.
Keli patarimai, ką ten galima pasikabinti:
- Vis keisti lapelius užrašant ten naujus žodžius ar frazes. Tuos, kurie susiję su aplinka arba nesusijusius su ja. Taip pat tuos, kuriuos sunkiau įsiminti.
- Galite užsirašyti klausimus, kurie bus universalūs ir kasdien galėtumėte atsakinėti vis kitaip. Pvz. „Ką šiandien valgysite ir kaip tai gaminsite?” Kalbėkite su savimi, pabandykite sau atsakyti, kad ir mintyse, nors daug geriau jei kalbėsite garsiai, taip jūs pratinsitės prie kalbos, ji nebeatrodys tokia bauginanti. Jei esate pažengę, tada atsakinėkite į klausimus su smulkmenomis.
- Galite panaudoti frazes ar sakinius tarimo gerinimui. Užsirašykite sakinius su sunkesniais žodžiais ar garsais ir kas kartą juos pamatę perskaitykite po kelis kartus.
- Užduokite užduotis patys sau. Bandykite sudaryti sakinius pagal užuominas: „Kas? + Ką daro? + Kur?” arba „3 sakiniai Present Simple”, „2 sakiniai Past Simple” ir t.t.
- Galite panaudoti ne tik užrašus, galite palikti lankstinukus ir parduotuvių arba žurnalų lapus ar iškarpas ir vardinti ką matote paveikslėliuose.
Nebijokite keletą kartų atsakinėti į tuos pačius klausimus ar kartoti tuos pačius sakinius, taip tik geriau įsiminsite, bei pagerinsite tarimą, sakiniai bus sklandesni. Išnaudokite savo namus, paverskite juos savo mokykla. Žinau, kad kartais atsibundate visiškai be motyvacijos, tomis dienomis, kai tiesiog tingisi, nekalbu apie mokymąsi, net keltis tingisi. Bet jei atsikėlus akis užklius už angliškos frazės, kurią kelis kart pakartosite, ar klausimo į kurį kelis kartus atsakysite – tai jau bus didelis pliusas ir niekas negalės pasakyti, kad šiandien nieko nepasimokėte.
Parašykite komentaruose, ką iš mano patarimų jau išbandėte, o gal galite pasidalinti savo mintimis, ką pasikabinti ant sienų, kad žinios geriau lįstų į galvą?
P. S. Beje, tie kurie užsisako naujienlaiškį, kartu su šiuo tekstu gaus ir pagamintus lapelius/korteles ž0džiams, dažnai naudojamas angliškas frazes, sakinius tarimui praktikuotis ir klausimus jau šiek tiek pažengusiems, todėl prenumeruoti naujienlaiškį apsimoka, jei to dar nepadarėte, užpildykite registracijos formą puslapyje. 🙂
P.P.S. Informacija apie eksperimentus iš Benedict Carey knygos „How We Learn”.