Gramatika: „Aš ėjimas pirkti viena duonų”.

Gramatika: „Aš ėjimas pirkti viena duonų”.

grammarKaip jums pavadinimas? Ką norėjau pasakyti supratote visi, nesvarbu, kad netaisyklingai, nesvarbu, kad juokingai. Pasitaiko, kad  į mane kreipiasi norėdami mokytis ir sako: „Man gramatikos nereikia” arba „Man tie laikai nesvarbu, aš kaip nors pašnekėsiu” arba „Mane tik kalbėti išmokinkit”. Tiesą sakant su tokiais mokiniais labai sunku ir įprastai tokie žmonės netampa mano mokiniais. Kaip galima nekreipti dėmesio į gramatiką, jei sakinyje „I have a cat” (aš turiu katę) telpa net 5 gramatinės taisyklės. Ir kaip galima susitaikyti su netaisyklingu ir negražiu kalbėjimu, pilnu klaidų, ką ten klaidų, kartais galima ne tik nusišnekėti, daug baisiau kai galime prisišnekėti.

Ar tikrai anglų kalbos gramatika tokia sunki?

Iš vienos pusės man gana sunku kalbėti apie anglų kalbos sudėtingumą, kadangi mokiausi jos mokykloje, nuosekliai, tai galima sakyt nė nepastebėjau kaip išmokau, nors gramatika nebuvo labai paprasta. Iš kitos pusės galiu palyginti anglų kalbą su kitomis kalbomis, kurias šiek tiek moku. Anglų kalba tikrai turi privalumų. Vien tai, kad nereikia mokytis kintančių linksnių galūnių ar būdvardžių derinti su daiktavardžiais ir skaičiais ir giminėmis yra pliusas. Asmenuojant, taip pat konstrukcijos nėra tokios sudėtingos, kad jų negalėtų išmokti. Artikeliai realiai tik 2. Nereikia mokantis žodžio bandyti įsiminti vyriškos jis ar moteriškos giminės (nes nuo to priklausys artikelis, įvardžiai ir būdvardžiai).

Kodėl kartais kyla sunkumų?

Taip, kartais gramatika ir jos taisyklės atrodo labai sudėtingos ir nelogiškos, jų labai daug, jos turi daug išimčių. Tačiau sunkumai kyla ne dėl to (visos kalbos turi išimčių, ir visų jų gramatikos knygos didžiulės), sunkumai kyla dėl to, kad nemažai dalykų anglų kalboje, sakomi visai kitaip, nei lietuvių. Mes turime tik keturis laikus, anglakalbiai turi bent jau 12, todėl reikia prisiminti ne tik „buvo/yra/bus” bet ir kitokius skirtumus.

Jie kitaip sudaro sakinius, tai nėra nei keista, nei neįprasta, tiesiog ne taip kaip pas mus. Tačiau, kai pamatysite tuos skirtumus ir suprasite kaip sakoma, nebus sudėtinga įsiminti. Tarkim – angliškai nesakoma „Jei rytoj lis, mes liksime namie” – sakoma „Jei rytoj lyja, mes liksime namie”. Jie nesako „Jei tu ateitum, mes pasikalbėtume”, jie sako „Jei tu atėjai, mes pasikalbėtume”. Arba „Ji sakė, kad yra prancūzė”, jie sako „Ji sakė, kad buvo prancūzė”.

systemDar labai dažnai pasitaikanti problema, tai žodžių tvarka sakinyje ir pažodinis vertimas. Mes taip dažnai tiesiog norime pažodžiui išversti sakinį, kad net nepagalvojame, kad kažkas gali būti ne taip. Kalbos mokymasis ne tik atskirų žodžių reikšmių mokymasis, kalbos mokymasis yra ir mokėjimas tuos žodžius taisyklingai sudėlioti. Kaip mums įprasta praleisti sakinyje žodžius, taip mes turime įprasti nieko nepraleisti anglų kalboje, kaip mums įprasta kalbant keisti žodžių vietą, taip reikia priprasti prie griežtos žodžių tvarkos angliškuose sakiniuose. Pavyzdžių labai daug, visų nesurašysiu, geriau pakalbėsiu apie tai, kaip efektyviau ir paprasčiau mokytis gramatikos.

Kaip mokytis?

Gramatiniai šablonai

Ar jums teko patirti, kad kalbant/rašant renkatės vienokį ar kitokį variantą, nes „taip gražiau skamba” ir pataikote. Iš tiesų tai ne sėkmė, tiesiog jei taisyklinga anglų kalba girdima/skaitoma/matoma dažnai, tai taisyklingos frazės mums tampa artimesnės ir geriau įsimenamos. Idealu, kai esame tokiame etape, kai nereikia atskirai galvoti „Tai kaip čia man pasakyti tą frazę”, idealu, kai reikalinga frazė tiesiog atsiranda mūsų galvoje, iš karto angliškai, tai įmanoma tik po ilgų „gramatinių treniruočių”.

Kadangi mokantis kiekviename sakinyje yra gramatikos, tai bet koks mokymasis yra ir gramatikos mokymasis, tik ne visada jis matomas. Kai manęs paklausia, kaip lengviausia mokytis gramatikos, aš patariu mokytis šablonais. Tiesiog žinant kaip sudaromas vienas ar kitas laikas, sąlygos sakiniai ar neveikiamoji rūšis, imame vieną pavyzdį ir keičiame jį daug kartų, naudodami savus žodžius.

Pavyzdžiui. Kalbėdami apie sąlygas sakome – If it rains, we will stay at home. Bet išlaikydami tas pačias formas galime keisti sakinius – If sun shines, we will go to the beach. If you are late, we will not go. Ir taip toliau. Naujienlaiškio prenumeratoriai kartu su šia tema gaus ir 20 dažniausiai pasitaikančių ir laikų ir sąlygos sakinių šablonų, kuriuos galės naudoti mokymuisi.

Šablonus nebūtinai imti iš gramatikos knygų ar vadovėlių, nors labai tikėtina, kad ten juos rasti paprasčiausia. Šablonų galima rasti knygose, dainose, filmuose.

Nuoseklus mokymasis

3 stepsMokantis gramatikos galime išskirti tris etapus, tai kiekvienos gramatinės struktūros sudarymas, naudojimas ir pavyzdžiai, kada ši taisyklė geriausiai tinka. Mokytis reikėtų nuosekliai nešokinėjant nuo vienos temos prie kitos, nepaliekant nesuprastos temos, net jei ji neįdomi. Nuoseklus mokymasis padeda susidėlioti sistemą, kuri padės išmokti ne tik pačias taisykles, bet padės naudoti tai ko išmokome. Nebijokite gramatikos knygų, nebijokite pratimų, pamirškite kaip būdavo mokykloje, kur dažnai rašydavome tik tam, kad parašyti arba nusirašydavome. Čia jūs mokotės sau ir dėl savęs, kiekvienas sakinys ir pavyzdys skirtas tam, kad suprasti ir išmokti naudoti kalbą.

Bendra sistema

Nors atskiros taisyklės turi prasmę, tačiau viską lengviau perprasti (ypač kalbant apie laikus), kai bandome matyti vieną didelę sistemą. Vieni laikai panašūs į kitus, supratus Present Continuous, daug lengviau suprasti Past Continuous. Todėl būtina viską kuo greičiau susieti į vieną sistemą. Laikų sudarymą mokykitės atskirai, o naudojimą mokykitės lygindami vienus laikus/pavyzdžius su kitais.

Rašymas

Net jei gramatinė taisyklė paprasta ir aiški ją perskaičius, net jei pavyzdžiai savaime suprantami, dar nereiškia, kad kalbėdami ar rašydami jūs lygiai taip pat prisiminsite tik perskaitytą ar pamatytą pavyzdį. Rašykite. Rašykite kuo daugiau ir kuo dažniau. Rašymas yra labai geras dalykas mokantis kalbos, o ypač gramatikos. Rašant aktyvuojamas ir vizualinis ir kinestetinis mokymosi būdas. Kartais norėdami prisiminti kaip taisyklingai rašomas žodis jį užrašome (ar jums taip nepasitaiko?). Būtent taip mūsų atmintyje susiformuoja taisyklingi sakiniai – kuo daugiau juos naudojant.

Gramatika + žodynas

grupavimasKiekvieną gramatinę temą galima vienaip ar kitaip susieti su tam tikru žodynu. Taisyklingai naudoti būdvardžius tikriausiai mokysitės kalbėdami apie žmones, Future (ateities) laiką kalbėdami apie ateities planus, Past (praeities) laikus naudosite prisimindami vaikystę ar pasakodami įvairius nutikimus, apie suskaičiuojamus ir nesuskaičiuojamus daiktavardžius geriausia mokytis kalbant apie maistą. Tokie gramatinių ir žodyno temų deriniai yra tam, kad galėtumėte geriau suprasti ir įsisavinti tiek taisyklių, tiek žodžių naudojimą. Būtent tokiu principu yra sudaroma dauguma vadovėlių. Jei mokotės savarankiškai ir nenaudojate tam skirto vadovėlio ar mokymosi programos, o tiesiog ieškote informacijos patys, patariu jums susigrupuoti gramatines ir žodyno temas.

Gramatika kalbant apie save

Mes lengviau įsimename tai, ką nuolatos naudojame, tačiau dar lengviau įsimename tai, kas artima mums. Todėl kiekvieną naujai išmoktą taisyklę ar pavyzdį pritaikykite sau. Užsiveskite sąsiuvinį ir pavyzdžius, kuriuos randate gramatikos knygose pakeiskite tais, kurie yra apie jus ar kažką sako apie jus, arba į tuos, kuriuos jūs tikrai galėsite panaudoti.

Nebijokite gramatikos. Pažiūrėkite į gramatiką ir taisykles kaip iššūkį, nes kartais ji išties būna panaši į galvosūkį. Išmokus taisyklingai dėlioti sakinius kalba tampa sklandesnė ir gražesnė, o išmokti atskirus žodžius, dėlioti juos į sakinius yra kur kas lengviau, nei mokytis mintinai visas įmanomas frazes.


Kviečiu prisijungti!